En fredagskväll i ett vardagsrum

- Jävla feminstfittor! 
Ett vardagsrum en fredagkväll och orden yttras när de vuxna konverserar med varandra. Någon annan håller med. Själv är jag barnet som sitter på en stol bredvid och dricker cola. Jag är nog det där barnet på fester som sitter bredvid sin mamma hela kvällen, men som endå lyssnar och registrerar allt som sägs.
 
Egentligen vill jag säga något. Vill inflika om hur fel de har och fråga vad de grundar dessa brutala ord på. Men jag gör det inte. Min plats i denna umgängeskrets är ju bredvid min mamma där jag hör hemma. Varför skulle de vuxna lyssna på mina åsikter? De har ju bestämt sig. Mitt tycke är ungefär lika mycket värt som deras egna tre-åriga sons leksaker. 
 
Varför gör jag det inte? Hur svårt kan det vara att öpnna min käft och säga vad jag egentligen tycker? Varför kan jag bara inte förklara min uppfattning om feminister för dessa medelåldersmän? Hemma i mitt vardagsrum framför min familj, eller på tjejkvällar går det hur bra som helst. Men det är någonting med att förklara saker för folk som jag inte känner så bra. Jag tror jag är rädd för hur de ska uppfatta mig. Att de ska verdera mig nedåtlåtande, jag tänker nog att: hur kommer dessa män att se på mig efter det här? 
 
Och det är framför allt här någonstans som jag blir så jäkla arg. Arg på samhället vi lever i, för en 14-årig tjej kan inte ens uttrycka sin egen åsikt. Jag är så rädd för vad folk ska tycka och tänka om mig att jag istället struntar i att yttra mig. 
 
Feminismen behövs för att jag vill kunna prata om saker jag tycker är viktigt utan att jag ska behöva känna ett obehag. Folk undrar varför unga flickor har så dåligt självförtroende. Men är inte det självklart? Om jag inte ens ska få tycka vad jag vill utan istället måste tycka som vissa män vill att jag ska tycka, för att ens kunna bli accepterad, är det väl inte konstigt att tjejer som jag någonstans på vägen tappar bort oss själva?
 
Linnéa





Så sant! Men du är modig som pratar om det med dina kompisar, övning ger färdighet. Dock väldigt tragiskt att tjejer ibland måste "träna upp sig" för att säga sin åsikt när det borde vara självklart:(

Svar: Tack!Jag håller med dig, att det är så visar ju bara hur vissen världen vi lever i är /:
feminsimjavisst.blogg.se

2013-12-25 » 12:32:34

Mycket tänkvärd text. Vi kan och vi ska förändra! Du e grym Linnéa! =)

Svar: Det tycker jag också att vi ska satsa på!Tack så jättemycket Nathalie, jag kan lova dig att det är du också :)
feminsimjavisst.blogg.se

2013-12-28 » 20:30:35

Usch! Jag hoppas att du i framtiden kan känna dig tryggare i att bemöta sådana åsikter och påhopp. Det är inte alltid lätt - eller snarare; det är aldrig lätt.

Svar: Det hoppas jag också!Det är så hemskt att man ska behöva träna upp något sånt här, men det är så det ser ut just nu, så vi får väl helt enkelt jobba vidare med denna värld. För jag totalvägrar att mina barn ska behöva växa upp såhär /:
kram!
feminsimjavisst.blogg.se

2013-12-30 » 16:47:46

Jag gick vidare via länken i kommentarsfältet på Emma Watsons blogg och hittade hit. Känner igen mig jättemycket i den här texten. Men jag har upptäckt att man via blogg åtminstone kan sprida sina ord lite lättare, lite längre. Men jag, liksom du, skulle vilja stå upp för det jag tror på i vardagen. Men det tar emot så jäkla mycket. Som kommentatorn innan mig sade är det tragiskt att vi behöver öva upp oss. Men det är mitt bästa alternativ hittills.

Svar: Vad roligt att du ändå hittade hit i alla fall :)Det tror jag också på, för om man kanske inte vågar ta steget och stå upp för sin åsikt när det blir en konfrontation i verkliga livet, kan det vara lättare att tänka igenom sina åsikter och skriva ut dem istället.
Usch och fy, men ska som du säger verkligen kämpa för det här, vägrar verkligen att mina barn och deras barn ska behöva växa upp i detta klimat.

Du är bäst Felicia, och kämpa på där ute!
Linnéa
feminsimjavisst.blogg.se

2014-01-06 » 13:48:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


    Beskrivningar är oftast så komplicerade i bloggar, så vi hoppar det helt och låter er fatta en egen uppfattning.

    /Amanda & Linnéa