Det börjar i unga år - Linnea

Har ni syskon?  Har ni kanske till och med barn? Eller kollar ni på Disney?
 
Kunde ni identifiera er med någon fråga?  haha, såklart att ni kan!
För nästan alla har någon gång sett en barnreklam som handlat om leksaker. Exempelvis som denna.
 
 
Ser ni nu då vad jag kan tänkas vilja framföra med detta inlägg? det kan fortfarande vara lite oklart vad det är jag menar, men låt mig förklara det.
 
Detta är alltså en adventskalender som säljs i leksaksaffärer runt om i hela Sverige. Redan nu tänker våra välutvecklade hjärnor att denna skulle passa perfekt till en tjej, pågrund uttav förpackningens vackra färger som vi ser och även pågrund av allt glitter.
 
 Men jag tycker inte  felet ligger  i de vackra mjuka färgerna, för det kan ju killar gilla också, utan det handlar istället om att längst upp i det högra hörnet och i mitten på bilden ser vi något som man kanske borde ifrågasätta.  Där hittar vi ett antal tjejer/Flickor/prinsessor, välj själv vilken etikett du tycker passar in.
 
Vad sänder detta ut för signaler? Att det är bara tjejer som kan köpa denna legobarbie-julkalender? Vad skulle hända om vi istället böt ut två av dessa till pojkansikten? Kanske skulle produkten få ett helt annat budskap?
 
 
 
Jag tycker alltså inte att det är fel att dela in leksaker i olika grupper pågrund av utseendet, sålänge det är riktat till de båda könen. För de som blir lidande allra mest utav dessa könsroller är ju barnen som då istället börjar att ifrågasätta sig själv och sina egna tankar och värderingar om vad man egentligen tycker.
 
Jag tror att det är på det här sättet som vi människor är formade efter idag, det finns en mall för vad tjejer och killar ska gilla. Och denna mall blir bara starkare och starkare, för det  vi gör genom att dessa reklamer är att vi fortfarande lär de allra minsta barnen exakt samma mall.
 
 
Så nä ni Toys n Rus, ni kanske borde se över budskapet som faktiskt uppkommer. Vill ni vara en del av detta stereotypa samhälle?





Så himla viktigt!

2013-11-13 » 11:18:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


    Beskrivningar är oftast så komplicerade i bloggar, så vi hoppar det helt och låter er fatta en egen uppfattning.

    /Amanda & Linnéa